Tuesday, September 2, 2008

PPNP SERTAI PELANCARAN PROJEK ASUHAN PRIHATIN MALAYSIA


Persatuan Pengasuh Negeri Pahang(PPNP) menyertai Pelancaran Projek Asuhan Prihatin Malaysia pada 28 Ogos 2008 (khamis)jam 4-5.30 petang bertempat di Dewan Kompleks Penyayang Bakti, Bandar Sri Damansara, Kuala Lumpur.

Seramai 75 orang peserta dan 7 orang ahli jawatankuasa menghadiri pada majlis pelancaran tersebut.

Projek Asuhan Prihatin Malaysia Persatuan menganjurkan Kursus Asas Asuhan Kanak-kanak Taska Rumah (KAAKTR) dan memberi khidmat holding hands kepada pengusaha Taska Rumah selama 6 bulan oleh mentor yang berpengalaman dan terlatih.

Projek ini adalah anjuran Persatuan Pengasuh Berdaftar Malaysia(PPBM)dengan kerjasama Persatuan Pengasuh Negeri dan disokong oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Kementerian Kewangan Malaysia.

PPNP berjaya mengadakan Kursus Asas Asuhan Kanak-kanak Taska Rumah (KAAKTR) sebanyak enam kali sebagaimana perancangan awal projek ini pada bulan Mac 2008. Seramai 177 wanita dari golongan ibu tunggal, suri rumah dan wanita berpendapatan rendah seluruh negeri Pahang mendapat manfaat daripada projek ini.

Setakat ini 11 orang peserta telah memulakan perniagaan Taska Rumah dan khidmat holding hands sedang dijalankan.