Sunday, July 22, 2012

KURSUS REFRESHER PERMATA UNTUK PENGUSAHA DAN PENGASUH



Merujuk kepada perkara di atas, pihak Persatuan Pengasuh Negeri Pahang telah diamanahkan oleh PERMATA Negara untuk menjalankan kursus tersebut di atas.

2.         Mulai Januari, 2013 semua TASKA akan menggunakan sepenuhnya Kurikulum PERMATA. Sehubungan dengan itu semua pengusaha dan pengasuh yang telah pun mempunyai sijil KAAK adalah diwajibkan untuk menghadiri kursus tersebut. Pendidikan awal kanak-kanak telah sampai masanya untuk melalui satu arus perubahan yang mana objektifnya memberi manfaat kepada kanak-kanak seterusnya memartabatkan pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia.

3.         Tujuan kursus selama dua (2) hari ini adalah untuk mendedahkan kepada semua pengusaha dan pengasuh berkaitan pemakaian kurikulum baru TASKA masing-masing mulai Januari, 2013.

4.         Kursus akan dijalankan selama dua (2) hari  iaitu pada hari Sabtu dan Ahad. Bagi Zon barat iaitu Temerloh, Bera, Jerantut, Raub, Bentong, Kuala Lipis dan Cameron Highland, pusat bagi menjalankan kursus di zon barat adalah di Temerloh. Zon Timur termasuk Kuantan, Pekan, Muadzam dan Maran akan berpusat di Kuantan.

5.         Sepanjang  berkursus pihak Persatuan hanya akan menyediakan makan dan minum untuk selama 2 hari. Bagi perbelanjaan penginapan dan pengangkutan adalah tanggungan peserta.

6.         Bayaran yang dikenakan untuk setiap peserta adalah sebanyak RM30.00  seorang peserta untuk dua (2) hari termasuk makan dan minum (3 kali sehari). Bayaran hendaklah dimasukkan ke akaun Persatuan Pengasuh Negeri Pahang nombor akaun 06110009717054 (CIMB Bank) sebelum 15 hb Ogos, 2012. Resit akan dikeluarkan pada hari pendaftaran kursus dengan mengemukakan slip kemasukan (bank in slip)..

7.         Peserta dikehendaki membawa satu (1) salinan  kad pengenalan dan satu (1) salinan sijil KAAK yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia. Dokumen tersebut hendaklah diserahkan kepada urusetia semasa hari pertama kursus.

8.         Kursus ini akan dijalankan bersiri dimana satu siri akan disertai oleh 40 orang yang terdiri daripada pengusaha, penyelia dan juga pengasuh. Peserta  hanya dibenarkan untuk menghadiri kursus ini sekali sahaja. Sekiranya nama tidak disenaraikan pada siri pertama ini bermakna peserta akan menghadiri kursus pada siri berikutnya.

9.         Siri kursus adalah seperti berikut:

                        Siri 1     -           1 hb hingga 2 hb September, 2012 (Sabtu dan Ahad)
           
                        Siri 2     -           8 hb hingga 9 hb September, 2012 (Sabtu dan Ahad)

                        Siri 3     -           22 hb hingga 23 hb September, 2012 (Sabtu dan Ahad)

                        Siri 4     -           29 hb hingga 28 hb September, 2012 (Sabtu dan Ahad)


            Tempat kursus bagi zon barat yang ditetapkan adalah seperti berikut:

                        Dekad Ombak Training Centre
                        No.21, 2nd Floor, Jalan Ahmad Shah
                        28000 Temerloh
                        Pahang

          Tempat kursus bagi zon timur yang ditetapkan adalah seperti berikut:

           n          Pusat Latihan Tinta Ori
                        B32, Tingkat 2, Lorong IM 5/1
                        Bandar Indera Mahkota
                        25552 Kuantan

10.        Semua pengusaha diminta untuk mendaftarkan nama pengasuh kepada  Puan Salina binti Shamsudin (Pengerusi Persatuan Pengasuh Negeri Pahang) untuk Zon Barat di talian 013-9811744 dan Puan Zubaidah Husin ( Naib pengerusi Persatuan Pengasuh Negeri Pahang) untuk zon timur di talian 017-9190664/013-9390748 atau emel kepada ppnppengasuh@gmail.com sebelum atau pada 31 hb Julai, 2012. Sebarang pertanyaan boleh berhubung terus dengan Puan Salina Shamsudin di talian 013-9811744 atau Puan Zubaidah Husin di talian 017-9190664/013-9390748.

11.        Pihak persatuan sangat berharap kerjasama daripada semua pengusaha untuk mendaftarkan nama pengasuh bagi menghadiri kursus tersebut. Pihak persatuan juga mahukan satu pengasuhan yang piawai dan berkualiti di Pahang, justeru itu marilah sama-sama kita melalui satu anjakan paradigma dalam pendidikan awal kanak-kanak demi kesejahteraan kanak-kanak di Pahang khususnya dan di Malaysia amnya. Semoga segala usaha kita akan diberkati oleh ALLAH swt. Bagi pihak persatuan, mengucapkan jutaan terima kasih di atas segala sokongan yang telah diberikan.


Sekian, terima kasih.

`KE ARAH PENGASUHAN YANG BERKUALITI’


Yang benar,


Zubaidah Husin
Naib Pengerusi
Persatuan Pengasuh Negeri Pahang
2011/2013